Mutta se vaatii innovatiivisuutta ja suomalaista osaamista. Ja
ennen kaikkea asennemuutosta, korostaa Sanoma Lehtimedian kehityspäällikkö Antti
Rinkinen. Suomi on tippumasta kelkasta, koska meiltä puuttuu tietyntyyppinen
innovatiivisuus. Innovatiivisuus, jossa uskalletaan yrittää tosissaan. Meillä
oli Nokia, mutta tuudittauduimme hyvyyteen ja jäimme jalkoihin. Suomessa peliteollisuudesta
löytyy nykyään oikeanlaista innovatiivisuutta, mutta se on niin marginaalibusinesta,
että sillä ei kansantaloudellisesti ole merkitystä, toteaa Rinkinen.
Antti Rinkinen digitaalisten palvelujen äärellä Lappeenrannan Kanavansuunnalla. |
Suomen rakentuminen digitaaliseksi avoimeksi yhteiskunnaksi
vaatii kollektiivista tajuntaa, suomalaisen mielen asettumista sen suuntaan.
Sitä digitalisoituminen ja julkisen sektorin tuottavuuden parantuminen vaatii. Julkista
sektoria vaivaa tässä muutoksessa rakenteiden jäykkyys. On kyettävä
käyttäjälähtöiseen ajatteluun ja asiakaslähtöiseen palveluiden kehittämiseen,
kun puhutaan palveluiden
digitalisoinnista. Suomessa vieläkin liikaa ajatellaan
palvelurakenteiden kehittämistä hallinnollisten tarpeiden näkökulmasta,
Rinkinen sanoo.
On myös muistettava, että digitalisoituminen on globaalia. Hyvät
käytänteet pitäisi osata hyödyntää sieltä, missä niitä on. Vaikka ne sitten
löytyisivät toiselta puolelta maapalloa. Rinkinen toteaa, että tässäkin
läpinäkyvyys ja avoimuus ovat ensiarvoisen tärkeitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti